2014. október 19., vasárnap

Mobil kontextus 2014


Közhelyekkel élve: a mobilt sokra többre használjuk, mint a telefonálás. De több is mint egy kis képernyő, így rá tervezni is sokkal többet jelent, mint összezsugorítani a tartalmat. Előtérbe kerültek a felhasználás körülmények amelynek tartalma folyamatosan változik.
Fónagy Balázs, marketinges és UX researcher (Testbirds) tanulmányából részletek:
A mobil kontextus alatt alapvetően a mobileszköz használatának körülményeit értjük. A fogalom folytonos alakulása nem meglepő, hiszen a mobilhasználati szokások is folyamatosan változnak, ahogy ezek az eszközök életünk egyre több területén jutnak domináns szerephez, és vesznek át feladatokat az asztali számítógépektől, sőt újabban más eszközöktől is.
A kezdeti lázban a mobil kontextust jellemzően úgy értelmezték, hogy a felhasználó úton van (valóban mobil) a használat közben, így erősen figyelemhiányos, és csak a legegyszerűbb funkciókra van szüksége. Újabban azonban egyre láthatóbbá válik, hogy a mobileszközök használata ennél nagyságrendekkel sokrétűbb, és már nem helytálló azt feltételezni, hogy a felhasználók mobilon a termék egyszerűsített verziójára vágynak. Okostelefonunk velünk van egész nap, a céges meetingektől kezdve, a mosdón keresztül az ágyunkig. 
Ma a mobilok lassan felzárkóznak a PC-k mellé, többé már nem csak kiegészítő, hanem azzal egyenrangú eszközök, sőt bizonyos demográfiai csoportok életében akár elsődleges belépési ponttá váltak az internetre. 



A mobilok felállította korlátok is egyre inkább eltűnnek a technikai fejlődéssel: az okostelefonok képernyője és számítási kapacitása növekszik, a mobilinternet egyre gyorsabb és megbízhatóbb, az adatcsomagok méretei egyre kevésbé kötik a felhasználókat. Ezekkel együtt felmerül az igény, hogy a mobilweb is teljesebb élménnyé váljon, és a felhasználók már elvárják, hogy amit PC-n meg tudnak tenni, arra mobilon is képesek legyenek. A “One web” koncepció pontosan azt jelenti, hogy nem létezhet külön mobil és asztali web: ugyanazoknak a szolgáltatásoknak és információknak elérhetőnek kell lennie minden eszközön, csak az eszköz képességeihez és korlátaihoz igazított formában tálalva.

A kontextusfüggő funkciók következő szintjének egyik legnagyobb úttörője a Google, aki mind az Androidot egyre jobban beszövő Google Now szolgáltatást, mind az okosóra platformját arra a feltételezésre építi, hogy meg tudja mondani, egy adott pillanatban mire is van szüksége a felhasználónak. A cél impozáns, és amennyiben egyszer eljut oda a technológia, hogy valóban kitalálja az algoritmus (korábban gyűjtött és a szenzorok által éppen érzékelt adatokra építve), hogy mire vágyik éppen a felhasználó, akkor az egészen új szintre emelheti a felhasználói élményt.

A másik oldalon rengeteg sikersztori van, amely arról számol be, hogy mennyivel hatékonyabbá, népszerűbbé vált egy-egy cég mobilos jelenléte, miután megtisztították azt a mobilon nem releváns funkcióktól, tartalmaktól, így fókuszáltabbá, „mobilosabbá” tették. A Testbirdsnél is jellemzően arra a konklúzióra jutnak, hogy a felhasználók mobilon a fő funkciókat fókuszba helyező, egyszerűbb felhasználói felületeket részesítik előnyben. Szerencsére, ahogy látni fogjuk, ez nem egy feloldhatatlan ellentét.

Akkor most mi a helyes út az optimális felhasználói élményhez mobilon: egyszerűsíteni a mobilra szánt jelenlétünket, vagy azonos funkcionalitást kínálni a felhasználónak, csak mobilon is jól kezelhető formában? Fónagy Balázs, marketinges és UX researcher (Testbirds) szerint erre nincs mindenkinek jó, “one size fits all” válasz. 2014-ben nem lehet pár megalapozatlan teóriával letudni, hogy a felhasználó mobilon mit akar: el kell merülni a meglévő látogatói adataink elemzésében, valamint felhasználói kutatásokat kell lefolytatni, hogy valódi képet kapjunk róla, mik a felhasználóink céljai, milyen élethelyzetekben, milyen módokon akarnak interakcióba lépni cégünk mobiljelenlétével.
Nehezebb feladat, de jobban illeszkedik a felhasználói igényekhez, ha mobilon kidobás-megtartás helyett finomabb skálán dolgozunk és fontosság szerint újrastrukturáljuk és priorizáljuk a tartalmakat, átgondoljuk az oldalunk információarchitektúráját. A mobiloldalunkon leggyakrabban használt, vagy a felhasználók által legfontosabbnak értékelt funkciók kerüljenek előre, legyenek minél kevesebb kattintással használhatók. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a többi tartalmat elérhetetlenné kell tenni, csak hátrébb priorizálni a struktúrában: úgy kell tálalni őket, hogy az azt keresőnek biztosan elérhetők legyen, de ne menjenek a fontosabb funkciók láthatóságának rovására.

Pozitív példa a funkciók átpriorizálására az ASOS webshop: illeszkedve a felhasználói szokásokhoz mobilon a vásárlásra szolgáló funkciók sokkal kevésbé hangsúlyosak, mint az asztali verzióban. Telefonról nézve inkább a bevásárlólista építése, kedvencek gyűjtése kerül előtérbe. Ennek oka, hogy ma még a felhasználók kis százaléka fejezi be a vásárlást mobilon: ott inkább böngészést, összehasonlítást végeznek. A különböző listák (bevásárlókosár, watchlist, wishlist) remek módot nyújtanak rá, hogy a felhasználó dinamikusan vihesse át egyik eszközről a másikra a folyamatokat. A vásárlás lehetősége természetesen mobilon is adott, csak lejjebb sorolódott a struktúrában. A


2014-ben a felhasználók a mobil eszközeiket ugyanolyan fontos ablaknak tekintik a világhálóra, mint asztali PC-jüket. Az online információ-felvételt egy folyamatként élik meg, ami többféle eszközön is átível, mindig a lehetőségeiktől és aktuális igényeiktől függően: egy webshop kínálatát a buszmegállóból okostelefonon böngészik, majd este a kanapéjukon tableten nézik meg a termékbemutató videókat, végül PC-n vásárolják meg a kiválasztott árut. Hogy pontosan ez lesz-e a sorrend, és a választott eszközök, arról már csak tippelgethetünk, így ahhoz, hogy konzisztens felhasználói élményt kapjon a felhasználó, ugyanazokat a funkciókat és tartalmakat el kell érnie minden élethelyzetben. Ám mindezeket olyan módon kell tálalnunk, hogy az adott eszköz képességeihez igazodva az a legjobb használhatóságot eredményezze.

Forrás: Mobilos élmény 2014-ben: másodhegedűsből szólista

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése